Haziran 19, 2025

İBB Meclisi’nde Ulaşım Vaatleri ve Toplu Taşıma Meseleleri Gündeme Geldi

İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisi toplantısında, toplu ulaşım araçları ve ulaşım vaatleri üzerine eleştiriler yapıldı. AK Parti ve MHP'li üyeler, güvenlik problemleri ve geçmişteki ulaşım vaatlerinin yerine getirilmediğini lisana getirdi.

İstanbul Büyükşehir Belediye (İBB) Meclisinde, megakentin ulaşımı ve toplu ulaşım araçlarına ait soru önergeleri sunuldu.

İBB Meclisi haziran ayı toplantılarının ikinci oturumu, Meclis 2. Başkanvekili Gökhan Gümüşdağ başkanlığında Saraçhane’deki belediye binasında yapıldı.

Otobüs, metro ve metrobüs çizgileriyle ilgili problemlerin gündeme geldiği toplantıda, AK Parti ve MHP’li Meclis üyeleri mevzuya ait soru önergeleri verdi.

AK Parti’li Meclis Üyesi Adem Yıldız, Ekrem İmamoğlu’nun 2019’da yayımladığı ulaşım vaat kitapçığında, birinci 5 yılda 233 kilometre yeni metro sınırı yapılacağını, toplam metro uzunluğunun 10 yılın sonunda 518 kilometreye çıkarılacağını ilan ettiğini, ayrıyeten metro gitmeyen ilçe bırakılmayacağı, durmuş metro projelerinin tekrar başlatılacağı ve raylı sistemlerde yerli teknolojilerin kullanılacağı taahhüdünde bulunduğunu söyledi.

Bu yıl prestijiyle bu vaatlerin büyük çoğunluğunun hayata geçirilmediğinin, birçoğunun ise planlama etabının ötesine geçemediğinin görüldüğünü belirten Yıldız, imalatı süren kimi metro çizgilerinde da duraksamalar yaşandığını anlattı.

Yıldız, “Vaat kitapçığında ‘İlk 5 yılda yapılacak.’ denilen metro çizgilerinin hangileri 2025 prestijiyle tamamlanmıştır? Bu vaatlerin gerçekleşme oranı nedir? Kitapçıkta ’10 yılda tamamlanacak” denilen toplam 518 kilometrelik metro amacına ulaşmak için geriye kalan 5 yılda hangi projelerin yapılması planlanmaktadır? Bugüne kadar İBB tarafından sadece bu devirde planlanan, projelendirilen, imalatına başlanıp tamamlanarak hizmete alınan tek bir metro çizgisi var mıdır? 2019 öncesinde başlayan ve hala inşaatı süren metro sınırlarının hangilerinde son bir yıl içinde duraksama yaşanmıştır?” sorularını yöneltti.

Soru önergesinin Başkanlık makamına havalesi oy birliğiyle kabul edildi.

İETT ile ilgili önerge

AK Parti’li Meclis Üyesi Kamil Karabak da İstanbul üzere megakentlerde toplu taşıma sistemlerinin sadece ulaşım değil, birebir vakitte kamusal güvenlik problemi olduğunu vurguladı.

Karabak, “Ne yazık ki son yıllarda İETT başta olmak üzere metro, metrobüs ve otobüs sistemlerinde yaşanan kazalar ve teknik arızalar artmış, kamuoyuna yansıyan imgeler vatandaşlarımızın güvenlik dertlerini artırmıştır. İETT araçlarında seyir halindeyken çıkan yangınlar, yolda kalan seferler, kapısı açık ilerleyen otobüsler, metrobüs kazaları üzere çok sayıda olay, kurumsal sistemin periyodik bakım, kontrol ve işçi eğitimi açısından zafiyet içinde olduğunu göstermektedir.” diye konuştu.

Önergesinde Karabak, şu soruları yöneltti:

“2019 yılından bugüne kadar İstanbul’da hizmet veren toplu ulaşım sistemlerinde otobüs, metrobüs, tramvay, metro toplam kaç kaza meydana gelmiştir? Bu kazaların yıllara ve ulaşım tiplerine nazaran dağılımı nasıldır? Tıpkı devirde meydana gelen kazalarda toplam kaç kişi yaralanmış yahut hayatını kaybetmiştir? Olaylara dair isimli ve idari süreçler başlatılmış mıdır? 2019 ile 2025 ortasında İETT araçları başta olmak üzere tüm toplu ulaşım araçlarında kaç teknik arıza kaydı tutulmuştur? Bu arızalar en çok hangi sınırlarda ve hangi sebeplerle gerçekleşmiştir? Kazalara neden olan teknik yahut idari faktörlere ait İBB bünyesinde hazırlanmış önleyici nitelikte bir stratejik güvenlik raporu var mıdır? Varsa bu raporda hangi risk tahlillerine yer verilmiş, hangi somut önlemler önerilmiştir?”

Önergenin Meclis makamına havale edilmesine oy birliğiyle karar verildi.

Ulaşım vaatleri eleştirildi

MHP Kümesi ismine kelam alan Meclis Üyesi Şule Hayal ise “İstanbul’un ulaşım mukadderatını değiştirecek.” telaffuzuyla CHP’li idarenin 2019 seçim vaatleri ortasında yer alan HIZRAY projesine dair bugüne kadar somut bir ilerlemenin kamuoyuyla paylaşılmadığını söyledi.

Hayal, önergesinde, “HIZRAY projesi için bugüne kadar hangi resmi adımlar atılmış, hangi basamaklara geçilmiştir? Bu proje için rastgele bir ihale yapılmış, finansman sağlanmış ya da şantiye kurulmuş mudur? HIZRAY için belirlenen güzergah, entegrasyon noktaları ve tamamlanma maksat tarihi kamuoyuna açıklanacak mıdır?” sorularını yöneltti.

Önergenin Meclis makamına havalesi oy birliğiyle kabul edildi.

Kaynak: AA / Lale Bildirici Büyükkarakaya – Yeni

About The Author